Een korte intro to groene thee

Groene thee wordt net als de meeste andere theesoorten gemaakt van de Camellia Sinesis plant. De bladeren van de Camellia Sinesis worden gedroogd. Daarbij bepaalt de mate van oxidatie de soort thee. Voor het maken van groene thee worden de bladeren niet geoxideerd. Daarom kleurt het water in het kopje groene thee groen in plaats van donkerbruin.

Groene thee is gezond

Groene thee heeft vele gezondheidsvoordelen. Oorspronkelijk was groene thee in Azië een medicijn. In China en India werd groene thee onder andere gebruikt tegen hartkwalen, spijsverteringsproblemen en het helen van wonden. Een recent onderzoek toont aan dat groene thee kan bijdragen aan het verliezen van overgewicht. De detoxerende werking van deze theesoort voorkomt daarbij ook diverse veelvoorkomende ziektes.

Groene thee is rijk aan antioxidanten en catechinen

groene theepotGroene thee is de minst bewerkte en pure theesoort die er bestaat. Daardoor bevat de thee de meeste antioxidanten en natuurlijke polyfenolen. Polyfenolen komen ook veelvuldig in groenten en fruitsoorten voor. Naast de mineralen en vitaminen zorgen de polyfenolen ervoor dat groente en fruit zo gezond is voor het menselijk lichaam. Ook in planten zoals de Camellia Sinesis worden polyfenolen gevonden, deze gezonde chemische verbindingen in planten worden catechinen genoemd. Catechinen hebben volgens onderzoek een geweldig effect op de gezondheid van de mens. Catechinen zijn ontstekingsremmend, werken virussen tegen en doden slechte bacteriën. Groene thee is zo gezond omdat het wel tot tien keer zoveel catechinen bevat als fruit en groenten. Kiest u voor een kop groene thee dan kiest u voor een alledaags wonderdrankje!

Hoe meer thee drinken, hoe beter

Bij niet veel producten geldt, hoe meer hoe beter, maar in het geval van groene thee wel. Bij 10 koppen groene thee per dag werkt groene thee bijvoorbeeld cholesterolverlagend. Mensen die meer dan 5 koppen groene thee per dag drinken leven het langst. Waarbij het opmerkelijk is dat dit effect sterker is bij vrouwen dan bij mannen. Als het gaat om groene thee die helpt bij het bieden van bescherming tegen kanker, dan zijn deze waardes echter sterker bij mannen dan bij vrouwen. Een onderzoek in 2007 heeft aangetoond dat vrouwen die dagelijks een kopje groene thee drinken, maar liefst 22% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen. Ook voor mannen is het drinken van een dagelijks kopje groene thee aan te raden. Bij hen verminderd de kans op prostaatkanker maar liefst met 48 procent! Ook de kans op darmkanker bij beide geslachten neemt aanzienlijk af door het drinken van groene thee.

Antioxidanten in groene thee maken vrije radicalen onschadelijk

De antioxidanten in de groene thee kunnen dus bescherming bieden tegen kanker. Antioxidanten beschermen namelijk de weefsels in het lichaam en de DNA in de cellen tegen vrije radicalen. Deze schadelijke radicalen zorgen ervoor dat er een snellere veroudering plaatsvindt van de bloedvaten en de huid. De vrije radicalen kunnen ook het DNA in de lichaamscellen veranderen waardoor er kankercellen kunnen ontstaan. Antioxidanten zijn dus zeer welkom bij het bestrijden van de schadelijke vrije radicalen.

Groene Thee VersCafeïne en theïne

Ook groene thee bevat een kleine hoeveelheid theïne dat te vergelijken is met cafeïne in koffie. Theïne heeft net als cafeïne een stimulerend effect op ons centrale zenuwstelsel. Een kop groene thee bevat ongeveer 30 milligram theïne. Een kopje koffie bevat gemiddeld zo’n 75 milligram cafeïne. Groene thee bevat dus aanzienlijk minder theïne dan koffie cafeïne bevat. Als u niet gevoelig bent voor theïne dan kunt u groene thee dus lekker de hele dag door drinken. Dit geldt trouwens niet voor groene thee in frisdrank. Hierbij worden vaak vele toevoegingen gedaan en de productbewerking is zodanig dat het wonderdrankje zijn werking volledig verliest. Bent u zeer gevoelig voor theïne, stap dan in de avond over op kruidenthee, deze bevat geen theïne en zorgt voor een heerlijke nachtrust.

Welke groene thee kopen

Goedkope theesoorten bevatten vaak veel fluoride, kies daarom liever voor een groene thee van een goede kwaliteit. Groene thee is er in veel soorten en kwaliteiten, hoe meer geld u eraan uitgeeft hoe beter de kwaliteit is. Maar om te profiteren van de gezonde werking van groene thee, hoeft u absoluut niet diep in de buidel te tasten. Experimenteer gewoon met verschillende merken en met losse thee en theezakjes. Kies in alle gevallen de thee die u het lekkerste vindt. U zult merken dat het vaker drinken van groene thee uw smaak ontwikkelt.

groene thee opgieten

Hoe groene thee trekken

Om verder van de optimale werking van groene thee te profiteren is het belangrijk dat u de groene thee op de juiste manier trekt. Breng eerst het water aan de kook en laat het daarna afkoelen tot ongeveer 80 graden. Meestal duurt dit een minuut of tien als het water in kamertemperatuur gehouden wordt. Door het water te laten afkoelen naar 80 graden voorkomt u dat de goede stoffen in de groene thee verloren gaan. Trek dan de groene thee in zo’n 4 minuten en verwijder daarna de theeblaadjes of het theezakje.

groene ijstheeLiever koude thee of ijsthee drinken

Drinkt u liever koude dranken? Kies dan eens voor bijvoorbeeld cold brew ice tea. Dit is mogelijk de meest gezonde manier van het drinken van groene thee. Omdat de theeblaadjes bij koude thee niet verhit worden, blijven alle voedingsstoffen behouden. Cold brew ice tea is bedacht in het verre oosten. Het koude water onttrekt andere stoffen uit de thee dan het hete water doet. Hierdoor krijgt de koude thee een veel mildere smaak. Het is minder bitter en verrassend fris, heerlijk tijdens warme dagen. Cold brew ice tea is eenvoudig te maken. Pak een glazen karaf of kan, vul deze met water en voeg uw favoriete groene thee toe. Zet de kan in de koelkast en laat de thee 4 tot 8 uur trekken. Voeg eventueel wat schijfjes citrusfruit of stukjes zoet fruit toe. Ook munt en kaneel zijn heerlijke gezonde toevoegingen.

Groene thee met een smaakje

Houdt u niet van de pure smaak van groene thee? Onthoudt dan dat het drinken van groene thee in het begin een beetje wennen is. Maar u kunt het leren drinken net als koffie. Kies niet direct voor heftige groene thee varianten als matcha of gunpowder thee. Theefabrikanten hebben inmiddels ook zeer smaakvolle variaties op de pure groene thee gemaakt. Bijvoorbeeld groene thee met citroen, honing of jasmijn.

kopje groene thee