Een korte inleiding tot rustgevende thee

We leven in een gehaaste samenleving, met veel stress en vaak een chronisch tekort aan tijd. Veel mensen ervaren regelmatig spanning of slapen slecht. Het drinken van thee is al eeuwen een beproefd middel dat kan helpen bij stress en spanning.

Dat koffie cafeïne bevat, is bij veel mensen wel bekend. Maar wist je dat zwarte, groene en witte thee ook cafeïne bevatten? Dit is ongeveer de helft van de cafeïne van een kop koffie, toch nog best wel wat dus. De enige thee die géén cafeïne bevat is kruidenthee. Officieel mag dit niet eens echte thee genoemd worden, de thee is namelijk niet afkomstig van de Camellia Sinensis, de theeplant. Toch is het principe hetzelfde: met heet water wordt thee getrokken van verse of gedroogde bladeren.

Doordat kruidenthee geen cafeïne bevat, is het dus een geschikt drankje om mee te ontspannen. Er zijn diverse kruiden met een extra rustgevende werking. Daarnaast heeft elk kruid ook nog een andere, specifieke werking. Zo werkt kamille bijvoorbeeld ook tegen ontstekingen, is verveine goed voor je spijsvertering en helpt lavendel tegen hoofdpijn. In dit artikel lees je alles over de verschillende soorten rustgevende thee.

Wanneer rustgevende thee drinken?

Rustgevende thee kun je eigenlijk op ieder moment van de dag drinken. In de ochtend kan het je helpen de dag relaxed op te starten (maak er dan wel echt even een momentje van, sla de thee niet in één teug achterover terwijl je je schoenen aantrekt!) en in de middag kan het helpen om stress te verminderen bij spannende situaties. Het beste moment is echter in de avond. Naast dat het ontspannend werkt, kan het je ook nog eens helpen om beter en rustiger te slapen. Maak hiervan een ritueel, dat je meerdere avonden per week herhaalt. Op deze manier raakt je lichaam gewend aan de ‘relaxte modus’.

Soorten rustgevende thee

Er zijn behoorlijk wat soorten rustgevende thee die je kunnen helpen om zowel je lichaam als geest te ontspannen. Hieronder lees je alles wat je altijd al wilde weten over de 12 bekendste soorten rustgevende thee.

  • Kamillethee

Kamille heeft een kalmerende en rustgevende werking. Het kruid is zeer geschikt wanneer je prikkelbaar en vermoeid bent. Ook buikpijn en stressgerelateerde hoofdpijn kun je verminderen met kamille. Daarnaast wordt kamillethee al eeuwenlang aanbevolen aan mensen die lijden aan slaapgebrek. Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van kamillethee niet alleen helpt om sneller in slaap te vallen, het kan ook helpen om dieper te slapen.
Het deel van de plant dat gebruikt wordt voor de thee, zijn de gedroogde bloemen. Om er thee van te zetten doe je een theelepel in een kop heet water en laat je het afgedekt 10 minuten trekken. Bij het drinken van kamillethee om in slaap te vallen is het het beste om ongeveer 30-40 minuten voordat je naar bed gaat deze thee te drinken.
Kamille bevat antioxidanten, die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Gecombineerd met lavendel heeft het een nog sterker kalmerend effect. Daarom is het een krachtig kruid en zeer geschikt om je te helpen slapen en je lichaam te laten ontspannen. Kamillethee is niet geschikt om veel en/of langdurig te drinken.

  • Thee van citroenmelisse

Thee van citroenmelisse (Melissa Officinalis) smaakt fris en heeft een ontspannende werking. Het werkt met name kalmerend bij acute stress. Heb je bijvoorbeeld hartkloppingen of een ‘steen in je maag’ vanwege een examen of spannend gesprek, dan kan citroenmelisse uitkomst bieden. Via het hart worden het zenuwstelsel, het hoofd en de spijsvertering gekalmeerd. De ontspannende thee heeft ook spierontspannende eigenschappen en daardoor kan de thee ook een positief effect hebben op spierpijn.

Citroenmelisse kun je in de winkel kopen, maar ook zelf in de tuin kweken. Om thee van citroenmelisse te maken kun je verse gekneusde blaadjes of gedroogde blaadjes van de plant gebruiken. Gebruik één theelepel kruiden voor één kop, giet er heet water op en laat de thee 5 minuten trekken. Citroenmelisse komt gedroogd ook veel voor in theemelanges vanwege de zachte, honingachtige smaak.

  • Lavendelthee

Iedereen kent wel de lavendelplant (Lavandula Vera), met die heerlijk ruikende paarse bloemen. De geur staat bekend als rustgevend en de thee van de gedroogde bloemenknoppen, is dat ook. Lavendel kalmeert en bevordert de nachtrust en laat stress- en angstgevoelens afnemen. Ook kan het helpen bij concentratieproblemen.

Als je er thee van wilt zetten, doe je twee theelepels gedroogde lavendelbloemen in heet water en laat je het 10 minuten trekken. De smaak kan vrij overheersend zijn, het is daarom ook een fijne optie om te kiezen voor een theemelange waarin lavendel zit, samen met andere rustgevende kruiden, zoals kamille. Een andere mogelijkheid is om lavendel in bad te gebruiken of wat lavendel onder je hoofdkussen te leggen om beter te slapen.

  • Valeriaanthee

Valeriaanthee wordt gemaakt van de gedroogde en fijngehakte wortel van de valeriaanplant (Valeriana Officinalis). Het kan helpen angstgevoelens te verminderen en kan ook een positieve werking hebben bij verdriet, nervositeit of rouwgevoelens. Valeriaan vermindert ook de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen. Daarnaast verbetert het je bloedcirculatie en stabiliseert je hartslag. Valeriaan werkt ontspannend zonder het concentratievermogen aan te tasten, je wordt er dus niet suf van.

Je zet valeriaanthee door twee theelepels gedroogde valeriaanwortel in koud of warm water 10 minuten te laten trekken. Zeef de thee en drink hem op. Valeriaan staat niet bekend om zijn goede geur en smaak. Vind je de smaak niet lekker, dan is er ook valeriaan in de vorm van tinctuur of capsules. Je kunt het gerust overdag drinken maar het is ook zeer geschikt voor het slapengaan. Een goede combinatie is die van valeriaan met hop, deze twee kruiden versterken elkaar.

  • Hopthee

Hop (Humulus Lupulus) is met name bekend als één van de belangrijkste ingrediënten van bier, maar je kunt van de gedroogde hopbloemen (ook wel hopbellen genaamd) ook thee zetten. Een kopje hopthee is rustgevend en kan helpen om beter te slapen. Hop is namelijk een zeer effectief middel in het gevecht tegen schommelingen van het zenuwstelsel. Deze veroorzaken namelijk fases van alertheid, angst, nervositeit, verdriet en stress. Daarnaast heeft hop ook een spierkramp-verminderende werking en helpt het het spijsverteringsproces op gang.

De meeste mensen kennen de ontspannende werking van hop helemaal niet. Om thee te zetten kneus je de hopbellen en gebruik je één eetlepel per kop heet water. Laat de thee 10 minuten trekken. Hopthee heeft een vrij typische, bittere smaak. Een goede combinatie is die van hop met valeriaan, deze twee kruiden versterken elkaar.

  • Passiebloemthee

Wellicht iets minder bekend, maar ook passiebloem (Passiflora Incarnata) is een ideaal kruid om mee te ontspannen. Volgens onderzoek heeft het een vergelijkbare werking als het kalmerende middel Xanax, maar dan zonder dat je er suffig van wordt. Passiebloemthee wordt gemaakt van de verse of gedroogde bladeren van de plant, die je overigens ook heel goed in eigen tuin kunt kweken. De plant groeit vrij gemakkelijk en geeft prachtige bloemen. Om zelf passiebloemthee te maken, neem je een theelepel van het gedroogde blad en laat je het ongeveer 10 minuten trekken in water waar de kook net vanaf is. Vind je de thee niet sterk genoeg, dan kun je ook passiflora-tinctuur gebruiken.

  • Rozemarijn

Rozemarijn is een perfect kruid bij stressgerelateerde vermoeidheid, het kruid zorgt voor een goede concentratie en werkt opwekkend. Een kop warme rozemarijnthee kan je helemaal verwarmen, al is deze vooral geschikt om in de middag te drinken. Op de nuchtere maag is deze thee namelijk te heftig en in de avond wellicht te opwekkend. Behalve als thee kan rozemarijn natuurlijk ook als keukenkruid in je eten worden gebruikt of in bad, als een etherische olie.

  • Meidoornthee

Meidoornthee wordt gemaakt van de bloemen en bladeren van de Meidoorn (Crataegus), een struik die je misschien wel in de tuin hebt groeien. De Meidoorn staat bekend om zijn rustgevende werking en zijn geneeskrachtige werking op hart- en vaten. Vooral mensen met een hoge bloeddruk als gevolg van stress kunnen baat hebben bij deze thee. Om thee te zetten neem je 1-2 theelepels van de gedroogde bloemen en bladeren en giet je er heet water bij. Laat de thee 15-20 minuten trekken. Je kunt meidoornthee prima combineren met bijvoorbeeld kamille of passiebloem.

  • Lindebloesemthee

Deze thee van Aziatische origine is één van de beste kruidentheeën om je zenuwen te kalmeren. Linde helpt bij spanningshoofdpijn en verkoudheid. Het kan daarnaast ook een goede nachtrust bevorderen. Bovendien heeft het een ontstekingsremmende werking. Als je aan slapeloosheid of angsten lijdt, is lindebloesemthee een zeer goede keuze.

De bloesem van de lindeboom is heerlijk geurend. Lindebloesemthee kun je – wanneer je de thee drinkt om de nachtrust te bevorderen – het beste zo’n 15 minuten voordat je naar bed gaat drinken om een diepe slaap te garanderen. Wanneer deze ontspannende thee gemengd wordt met kamille of citroenmelisse, kan het ook pijnstillend werken tegen hoofdpijn.

  • Verveinethee

erveinethee wordt vaak aangeraden aan mensen die erg perfectionistisch en streberig zijn. Heb jij last van stress doordat je veel van jezelf eist? Drink dan regelmatig een kop verveine thee. Het kruid heeft een milde, citroenachtige smaak en is ook goed te combineren met andere kruiden. Verveine stimuleert de spijsvertering en is daarom ook lekker na het eten.

Ook de weer wat bekendere rooibosthee behoort tot de rustgevende theesoorten. Rooibosthee is cafeïnevrij en wordt al eeuwenlang gebruikt als rustgevend middel voor het slapengaan. Het drinken van een kopje rooibosthee heeft een kalmerende werking op het zenuwstelstel en werkt bevorderend voor de nachtrust.

Hartgespanthee
Hartgespan of hartekruid (Leonurus Cardiaca) werkt rustgevend bij stress en vermindert de gevolgen ervan. Het kalmeert het hart en het ontspannende effect is vergelijkbaar met dat van valeriaan. Ondervind je stress? Maak dan tweemaal per dag thee van 1-2 theelepels hartgespan, giet er heet water op en laat 10 minuten trekken.

Tot slot

Kruiden zijn natuurlijke middelen, maar kunnen soms wel een sterke werking hebben. Als je al andere medicijnen gebruikt of zwanger bent, vraag dan altijd even bij je arts na of het veilig is om de thee te gebruiken.